Výstava pro podnikání a franchising

PRO NÁVŠTĚVNÍKY
VSTUPNÉ ZDARMA

Zlatý partner výstavy

Stříbrný partner výstavy

Hlavní partner výstavy

Mediální partner - internet

Mediální partneři

Doporučujeme

V Česku se daří franšízám, jsou odolnější proti krachu

V Česku je na vzestupu franšíza, tedy vlastní podnikání, ale pod křídly zavedené značky. Podle marketingových specialistů je totiž zhruba šestkrát méně ohrožená bankrotem než jízda na vlastní pěst.

(Jindřich Ginter, Právo, pondělí 10. prosince 2012)

Naproti tomu tradičně vedené firmy nyní padají do konkurzu a insolvenčních řízení přibývá v průměru zhruba jedno za hodinu - letos bude nejvíce krachů firem a živnostníků od roku 1993.

Franšízové sítě naopak většinou vzkvétají. „Už loni v ČR celkově vzrostl počet franšízových poboček o více než čtvrtinu z 3 476 na 4 366. Letos počet franšízových sítí v ČR překročí hranici 200. Franšízové sítě jen v Česku zaměstnávají na 30 tisíc lidí,“ řekl Právu Jiří Krajča z Franchise & Retail Academy.

Mezi nejznámější franšízové sítě patří například McDonald, Hornbach nebo kosmetika Yves Rocher. Koncepty obvykle fungují tak, že nejprve si koupí licenci ke značce hlavní lídr, který obvykle zahraniční síť začíná budovat, a poté se k němu připojují další podnikatelé, otvírající jednotlivé pobočky. Vznikají i vyloženě české sítě, především v pohostinství.

Ve franšíze nedávno uspěl i čtyřicátník Jan Gonda, původně z Proboštova v severních Čechách. Začínal s prodejem japonských aut. Poté si ho všimla firma prodávající přírodní medicínu. Nabídla mu židli obchodního ředitele pro Česko. „Po osmi letech, kdy jsme prorazili na pěti zahraničních trzích, jsem cítil, že nadešel čas začít budovat vlastní podnik,“ vzpomíná Gonda.

Místo bytu dluhy a investice čtyř miliónů do rozjezdu

Nejprve si před pěti lety chtěl koupit v Praze byt, aby měl blíž k příležitostem, ale pak všechny peníze, které měl, dal do podnikání. Rodina musela do podnájmu a po krk ji zadlužil.

Potřeboval čtyři milióny. Rozhodl se u nás rozjet mezinárodní značku, specializovanou na diety.

Často taková ruleta končí exekucemi a životním rozvratem. Gondovi to ale vyšlo, i díky tomu, že sice musel hodně investovat ze svého, ale přece jenom rozjezd kryla zavedená značka.

Nestačí si ale jen koupit hlavní licenci pro danou zemi a čekat, že vás mateřská centrála povede za ručičku.

„Za první čtyři měsíce příprav bylo nutné nastudovat veškerou legislativu, registraci, připravit 90 produktů pro trh ČR a SR, veškeré papíry a nalézt první klíčové zaměstnance. V začátcích málokdo věřil, že s konceptem dietetických center prorazíme. Dalo by se říci, že jsme v tomto ohledu byli pionýry nového odvětví na trhu,“ shrnuje Gonda.

Už po pěti měsících zisk

Na podzim roku 2008 otevřel první obchod. Po pěti měsících provozu začal vydělávat. A začal shánět další franšízanty, kteří by síť rozšířili po celé republice.

Za pouhé čtyři roky vybudoval firmu o 70 pobočkách a dalších dvacet se připravuje. Značka zaměstnává 150 pracovníků a 30 franšízantů.

„Tento případ není vlastně až tak výjimečný. Podobně se daří rozvíjet restaurace, kavárny, rychlá občerstvení, obchody s přírodní kosmetikou či podniky zaměřené na služby,“ dodal Krajča z Franchise & Retail Academy, která proto na únor chystá v Praze veletrh těchto sítí.